Sales Hail breaker Device

دستگاه ضد تگرگ چیست ؟ چگونه کار می کند ؟

پیش از دهه ۱۸۹۰ میلادی، انسان‌ها تلاش می‌کردند به کمک رقص هایباران، دعا خواندن، با طلسم، با به صدا درآوردن زنگ کلیسا، آب و هوا را تغییردهند. با گذشت زمان، یک شکل جدید و جالب از تکنولوژی تغییر و اصلاحات آب و هوایی بانام دستگاه ضد تگرگ آمد.

دستگاه ضد تگرگ چیست؟

دستگاه ضد تگرگ یک مولد امواج شوک است که تشکیل دانه‌های تگرگ در جو را مختل می‌کند.

سامانه ضد تگرگ برای جلوگیری یا کاهش آسیب شدید به محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفت، این دستگاه را می‌توان به استاد کانی شناس ایتالیایی نسبت داد، که در سال ۱۸۸۰ ایده جلوگیری از تشکیل طوفان یا رگبار تگرگ به وسیله تزریق ذرات دود به طوفان تندری را با استفاده از دستگاه ضدتگرگ مطرح کرد.

در اوایل دهه ۱۹۰۰، امواج شوک دستگاه ضدتگرگ توسط باروت تولید می‌شدند که این کار هم خطرناک و هم زمان بر بود.

در آن زمان، تعداد بسیار بیشتری از دستگاه‌های ضد تگرگ باید نصب می‌شدند تا بتوانند به روشی ناخوشایند بر تشکیل دانه‌های تگرگ تأثیر بگذارند.

امروزه دستگاههای ضد تگرگ، امواج شوکی را تولید می‌کنند که طوفان‌های تگرگی را مختل می‌کنند.

این امواج با استفاده از گاز استیلن یا بوتان تولید می‌شوند و موجب می‌شوند که امواج شوکی قوی تر و با میزان فرکانس بیشتری توسط دستگاه ضدتگرگ تولید شود که به طور قابل توجهی در جلوگیری از تشکیل و رشد دانه‌های تگرگ مؤثر است.

کاربرد دستگاه ضد تگرگ در گذشته

در مناطق تولید شراب فرانسه، ناقوس‌های کلیسا در زمان روی دادن طوفان به صورت یک رسم به صدا در می‌آمدند که بعدها با پرتاب یا شلیک فشفشه، توپ و دستگاه ضدتگرگ جایگزین شدند.

نحوه عملکرد سیستم‌های جدید دستگاه‌های ضد تگرگ

مخلوطی از استیلن و اکسیژن در اتاقک پایینی دستگاه ضد تگرگ مشتعل می‌شود. سپس انفجار حاصله از مجرا عبور کرده و وارد محفظه مخروطی شکل می‌شود و موج شوک (امواج ضربه ای) ایجاد می‌کند.

سپس این موج شوک با سرعت صوت از طریق تشکیلات ابر در بالا حرکت می‌کند، یک آشوب و اختلالی که تولید کنندگان دستگاه ضد تگرگ ادعا می‌کنند که رشد فاز تگرگ را مختل می‌کند.

دستگاه ضدتگرگ به طور مکرر هر ۴ ثانیه یک بار و در طول دوره زمانی که طوفان در حال نزدیک شدن است و تا زمانی که از منطقه عبور می‌کند، شلیک می‌کند و دانه‌های تگرگ را به برف آبکی یا باران تبدیل می‌کند.

چگونه خود را در برابر طوفان‌های تگرگی محافظت کنیم؟

قاعده کلی پشت دستگاه ضد تگرگ این است که با جلوگیری از تشکیل، رشد وذوب دانه‌های تگرگ، هزینه‌های ناشی از خسارت تگرگ را کاهش می‌دهد. با توجه به امواج شوکی که از دستگاه ضد تگرگ بیرون می‌آیند، آب سرد شده ای که در لایه خارجی دانه‌های تگرگ قرار گرفته است از حالت مایع به حالت جامد تبدیل می شود.

بنابر این هسته‌های مرکزی دانه‌های تگرگ دیگر قادر به ذوب شدن نیستند و در اندازه های کوچک باقی می‌مانند و از این رو هنگامی که به زمین برخورد می کنند به زمین آسیب نمی‌رسانند.

زمان صحیح استفاده از دستگاه‌های ضد تگرگ

یک دستگاه ضدتگرگ در برابر دانه‌های تگرگی که قبلا تشکیل شده است موثر نیست؛ بنابراین مهمترین الزام در استفاده از یک دستگاه ضد تگرگ، زمان استفاده و شروع به کار آن است.

شروع به کار دستگاه ضد تگرگ باید ۲۰ دقیقه قبل از شروع و تشکیل طوفان یا رگبار تگرگ آغاز شود. کارایی دستگاه ضدتگرگ به نسبت تاخیر در شروع به کارش کاهش می‌یابد.

 اگر دستگاه ضدتگرگ همزمان با  شروع طوفان فعال شود، کارایی آن بسیارکم خواهد بود زیرا یک دستگاه ضدتگرگ بر دانه های تگرگی که قبلا تشکیل شده است، تاثیر کمی خواهد داشت. بنابراین به شدت توصیه می‌شود از دستگاه ضدتگرگ برای حفاظت در برابر تجهیزات رادار هواشناسی یا لوازم هشداردهنده آب و هوا استفاده کنید.

تولیدکنندگان ادعا می کنند که دستگاه‌های ضد تگرگ این قابلیت را دارد که دانه‌های تگرگ را به برف آبکی یا باران تبدیل کنند.

نکته مهم این است که دستگاه در هنگام نزدیک شدن طوفان روشن شود تا بتواند بر دانه‌های تگرگ در حال رشد تاثیر بگذارد، هر چند که همه تولید کنندگان معتقدند که منطقه اثر دستگاه ضد تگرگ فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر مربع به سمت بالا است.

ویژگی های دستگاه ضد تگرگ

بسیاری از دستگاه‌های ضد تگرگ جدید قابل حمل هستند.

نصب و راه اندازی دستگاه‌های ضد تگرگ نیازی به اجرای کارهای پایه ای ندارد.

برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از قابل حمل بودن دستگاه ضدتگرگ، سیستم آن به یک جی پی اس (GPS) مجهز شده است و با تعیین مختصات مکان نصب فعال می‌شود و در صورت تغییر ناگهانی و غیرمجاز مکان، سیستم غیرفعال می‌شود و اپراتور را مطلع می‌کند.

دستگاه‌های ضد تگرگ دارای سیستم کنترل مرکزی هستند.

دستگاه‌های ضد تگرگ می‌تواند در محدوده GPRS داده‌ها را عوض کنند.

برای راحتی کار اپراتورهای دستگاه ضدتگرگ، سیستم آن دارای یک اپلیکیشن اندروید است که می‌تواند بر روی دستگاه‌های اندروید نصب شود.

برای پردازش و انتقال سریع داده، واحد کنترل الکترونیکی سیستم دستگاه ضدتگرگ با یک پردازنده دو هسته‌ای مجهز شده است.

سیستم دستگاه ضدتگرگ با یک سیستم تزریق سوخت مجهز شده و مصرف سوخت آن بهینه شده است.

دستگاه ضدتگرگ دارای سیستم ولتاژ بالای دوگانه است.

دستگاه‌های ضد تگرگ دریچه‌ای مخصوص برای ذخیره هوا دارد.

برای هوشمند سازی سیستم، دستگاه ضدتگرگ با سنسورهای مختلفی مجهز شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *